آقاي علي احمدي راي اعتماد بر شما مبارك اما...

اميرحسين رادمنش
رييس سابق آموزش و پرورش ناحيه يك يزد



آقاي علي احمدي وزير محترم آموزش و پرورش از اينكه با اقبال گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روبه‌رو شده‌ايد و با اخذ راي اعتماد از آنها بر مسند وزارت تكيه زده‌ايد، تبريك مي‌گويم.
با توجه به اينكه نگارنده مراحل مختلف آموزشي را از آموزش در كلاس درس تا احراز مسئوليت حوزه‌هاي مختلف اداري، معاونت ناحيه و شهرستان گذرانده‌ام و تاحدي بر مشكلات و بن‌بست‌هاي كار اداري و آموزشي آگاهي دارم، نكاتي را جهت يادآوري به آگاهي مي‌رسانم:
براي اداره وزارتخانه‌ي مهمي چون آموزش و پرورش با ميليون‌ها دانش‌آموز و معلم به كسب اطلاعات و تجربيات فني، حرفه‌اي و علمي نياز است تا مقام بلندپايه اداري و آموزشي اين وزارتخانه بتواند در موارد مختلف درست تصميم بگيرد و طرح‌ها و برنامه‌هايي كه از سوي واحدهاي زيرمجموعه‌ي خود دريافت مي‌كند با بهره‌مندي از دانش و تجربه‌ي خويش مورد بررسي قرار دهد و در معايب و كاستي‌هاي آن بكوشد و بهترين طرح و برنامه را براي اجرا تصويب نمايد.
به نظر نگارنده براي احراز چنين موقعيتي اولين شرط وزارت در اين سازمان بزرگ اين است كه فرد مراحل مختلف آموزش از كلاس درس تا مديريت واحدهاي سازماني را با موفقيت گذرانده، با رويدادها، مشكلات و ناهمواري‌هاي كارآشنا باشد تا در موارد ضروري به تصميم‌گيري سريع و صحيح قادر گردد و اشتباهات مديران مياني را اصلاح نمايد و اگر وزير دست كم معلم نباشد و مباني اداري و آموزشي را نشناسد، ناچار تسليم نظرات معاونين خود خواهد شد و از اظهار نظر دقيق و صريح باز مي‌ماند و در سخنراني‌ها و پاسخگويي‌ها همان حرف‌ها و پاسخ‌هاي مديران زيرمجموعه خويش را تكرار خواهد كرد.
همانطور كه سخنان جناب عالي در جريده شماره 33 «نگاه» در مورد افزايش حقوق معلمان نسبت به سال 1383 قابل تامل است زيرا معلمان مي‌دانند كه حقوق آنان با توجه به تورم و گراني‌هاي كمرشكن سال‌هاي اخير افزايش چشمگيري نداشته است و متاسفانه معلم در اين روزگار وانفسا، حقوقش كفاف زندگيش را نمي‌دهد و ناچار است شغل دوم و سومي براي خود فراهم كند وگرنه از شرمساري روي رفتن به خانه ندارد.
شما در آغاز وزارت خود همانند بيشتر وزراي سلف از بهبود وضعيت معلم، پرداخت مطالبات معوقه آنان و افزايش حقوق سخن گفته‌ايد و چون در گذشته به وعده‌هاي خود عمل نكرده‌اند، بر ناباوري و بي‌اعتمادي معلم افزوده‌اند.
آقاي وزير ما به اعتبار راي اعتماد نمايندگان مردم به شما احترام مي‌گذاريم ولي خاطرنشان مي‌سازيم كه بياييد در آغاز راهي كه احتمالا خيلي هم طولاني نيست با معلمان صميمي و سخت‌كوش كشور صادقانه سخن بگوييد و از تكرار حرف‌هاي نشدني و پرزرق و برق و ظاهرفريب خودداري ورزيد.
شايد آنطور كه عده‌اي مي‌گويند اكنون كه موقع انتخابات است اگر بشود رضايت خاطر معلمان را با حرف‌هاي خوشايند جلب كرد و يحتمل آنها را به راي دادن دلگرم ساخت، با جمعيت قابل توجهي كه دارند ميزان راي دهندگان را افزايش مي‌دهند و بدين ترتيب بر قدر و ارزش دولت نهم مي‌افزايند اما معلم به حرف‌هاي غيرمنطقي وقعي نمي‌نهد. معلم از بي‌عدالتي در مسير كار و زندگيش خسته مي‌شود، معلم مي‌بيند كه معلمان دانشگاه‌ها و كليه مراكز آموزشي از كارداني تا دكتري چه حقوق و مزايايي دريافت مي‌كنند و علاوه بر آن حق‌التدريس ساعتي، حق‌الوجه پايان‌نامه و مزاياي ديگري دريافت مي‌كنند و هنگام بازنشستگي نيز ميليون‌ها تومان پاداش يا با هر نام ديگري كه بر آن بگذارند به آنها پرداخت مي‌شود، اما معلم در آموزش و پرورش سراسر كشور گاهي با همان مرتبه علمي تا يك پنجم حضرت استادي حقوق و مزايا ندارد.
همچنين است مقايسه وضع قضات با معلمين و حتي كارمندان بانك‌ها و برخي وزارتخانه‌ها.
حتما آگاهي داريد كه معلمان جز رديف‌هاي مندرج در حكم مبلغ ديگري دريافت نمي‌كنند، هيچ گونه اضافه كاري حق شغل، حق اتاق، حق مسكن، سختي فلان، درصد بهمان، حق ماموريت و حق شركت در جلسات مختلف ندارند.
حقوق بازنشستگي آنان نيز راه به جايي نمي‌برد، دريافتي بازنشستگان سال‌ها پيش آنقدر ناچيز است كه نوشتنش عرق شرم بر پيشاني قلم مي‌نشاند.
آقاي وزير مي‌دانيد كه كميسيون آموزش و پرورش در مجلس سالهاست كه رنگ باخته و در كميسيون‌هاي ديگر ادغام شده است. آقاي وزير اگر در طليعه خدمت خود باور داريد كه باز هم واقعا حقوق معلمان افزايش يافته است براي رضاي خدا همين امروز چاره‌اي بينديشيد وگرنه با اين باور به كرسي وزارت نشستن يك خودكشي شخصيتي براي مدير موفق و نمونه و خداباور و مومني چون شماست.
جناب وزير مقام عالي رهبري «تحول» در آموزش و پرورش را گوشزد فرمودند آيا ركن ركين تحول، معلمان نيستند و آيا معلمان انگيزه‌اي براي تحول در خود مي‌بينند؟
اگر شما براي تحول آمده‌ايد لازم است چند صباحي در فضاي مدرسه با گچ و تخته سياه و معلم همراه و هماهنگ شويد برنامه‌ريزان و بودجه‌نويسان هم بايد چند صباحي حقوق اهل مدرسه بگيرند تا اين چنين اطلاعات توجيهي به شما ندهند.
افسوس كه سالهاست گروهي در پستهاي مالي اداري هستند كه از بيرون مجموعه آمده و زود آنجا را ترك كرده‌اند و همين «هزار وعده خوبان» همين التفات به معلمان در مواقع انتخابات همين كم‌لطفي‌ها و به فراموشي سپردن پس از انتخابات و اينكه هنوز «آموزش و پرورش» دغدغه اصلي دولتمردان نيست باعث شده كه نوازش پاي بلبل را هم دست گلچين احساس كنند و هر روز ديوار بي‌اعتمادي بين مدرسه و اداره و وزارتخانه بلندتر شود آنها وزير و مديران ستادي را در كنار خود نمي‌دانند، آنها را مدافع خود نيافته‌اند،بلكه رو در روي خود احساس كرده‌اند.
و كلام آخر؛ اكنون كه قرعه فال به نام شما خورده بياييد سكه اين نيكنامي و باقيات صالحات را در صورت امكان به نام خويش رقم بزنيد. اگر بتوانيد سطح معيشت معلمان را بالا ببريد، عدالت در پرداخت‌ها را برقرار كنيد سطح شركت‌هاي تعاوني مسكن و مصرف و بهداشت فرهنگيان را با كمك يارانه‌اي دولت و دستورالعمل‌هاي مفيد ديگر ارتقا دهيد، تا فرزندان فرهنگيان در برابر همتايان و هم‌سالان خود افتخار كنند كه والدين آنها فرهنگي هستند نه اكنون كه سر به زير و چشم بر زمين دارند.
آقاي وزير اگر در پايان دوران وزارت شما فارغ‌التحصيلان معتبرترين دانشگاه‌ها در صف ورود به آموزش و پرورش جهت استخدام قرار بگيرند و اگر ديگر كاركنان دولت انگشت اشاره به حقوق معلمان داشته باشند اگر معلم، ديگر گرايش به شغل دوم نداشته و غم نان او را درگير كارهاي مختلف نكند و اگر تحقيق و پژوهش ابداع و انشا و خلاقيت و شادابي و انسان‌سازي را به جاي بي‌توجهي و باري به هر جهت به مدرسه بياوريد يقينا شما قهرمان ملي در اين دنيا و در آن دنيا در بهشت قرب الهي خواهيد بود و اگر فردا باز درها بر همين پاشنه چرخيد و اگر به لطف آمار مشاوران به توجيه و سخره گرفتن خرد معلمي بپردازيد بهتر است براي رضاي خدا به اتاق وزارت داخل نشويد.

سرمقاله شماره 72 آيينه يزد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا